fredag 6 februari 2015

Fisksoppa


Bestämde mig för att rensa lite i kylskåpet och eftersom jag hade ganska mycket rotsaker, så fick det bli en fisksoppa. Som pricken på i:et hade min sambo just köpt en härlig limpa från vintermarknaden här i Kristinestad. Dessutom hade jag förra helgen gjort fiskbuljong, som jag nu kunde använda.

Ingredienser:
800 g laxfilé (räcker nog med betydligt mindre lax, men jag föredrar mycket fisk)
3 morötter
7 potatis
ca 100 g rotselleri
en halv purjolök
2 dl grädde
6 dl fiskbuljong + 4 dl vatten (hade inte tillräckligt med fiskbuljong, så måste späda ut med lite vatten)
vitpeppar och salt enligt behov
1 lagerblad

Börja med att skala rotsakerna. Skär rotsakerna samt purjon i bitar. Lägg i en stor kastrull tillsammans med fiskbuljongen och vattnet (om man int råkar ha hemmagjord fiskbuljong kan man givetvis använda fiskbuljongtärningar och då använda 1 liter vatten) samt kryddorna. Koka tills rotsakerna blivit mjuka.
  Ta bort skinnet samt möjliga ben från fisken och skär i bitar. Lägg laxbitarna och grädden i soppan och låt sjuda i 5-10 minuter. Servera soppan med limpa eller rågbröd.

Om ni vill göra egen fiskbuljong, så är här receptet jag använde förra helgen.

Fiskbuljong:
500-600 g fiskskrov (jag använde röding)
en halv lök
en halv purjolök
ca 100 g rotselleri
några stjälkar persilja
2 lagerblad
2 tsk salt
5-10 vitpepparkorn
1-1 1/2 l vatten

Lägg  fiskskrovet i en kastrull och täck med vatten. Koka upp och dra sedan ner värmen. Låt småkoka i ungefär 20 minuter. Ta bort skummet med en sked eller slev.
  Skär löken, rotsellerin och purjolöken i grova bitar. Lägg bitarna i kastrullen tillsammans med persiljan, lagerbladen, vitpepparkornen och saltet. Låt sjuda i 10 minuter och ta sedan kastrullen bort från värmen. Låt stå i en halv timme innan du silar vätskan.





"I'm kind of obsessed with food. I like to eat."
- Aziz Ansari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar